35 porad – jak napisać perfekcyjne CV? » Biuro karier - Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu Biuro Karier - Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu
  • (61) 848-73-75
  • kariera@up.poznan.pl

35 porad – jak napisać perfekcyjne CV?

 

Twoje CV jest jednym z najważniejszych dokumentów, jaki kiedykolwiek napiszesz. Zanim zakończysz nad nim pracę, upewnij, że jest perfekcyjne. Mamy dla Ciebie wskazówki, które sprawią, że zbliży się ono do ideału i zwróci uwagę rekrutera. Pamiętaj, że Twój życiorys musi przekonać go w nie więcej niż 6 sekund (!). To właśnie tyle średnio zajmuje wstępna selekcja dokumentów kandydatów.

1. Nie skontaktują się z Tobą, jeśli nie znajdą kontaktu

Byłbyś zaskoczony, jak często kandydaci zapominają umieścić w CV swoich danych kontaktowych. Upewnij się, że podałeś dokładne informacje. Jeśli rekruter nie będzie mógł się z Tobą skontaktować, nie dostaniesz wymarzonej pracy. Oto dane, które bezapelacyjnie powinno zawierać Twoje CV: imię i nazwisko, e-mail, numer telefonu. Jeśli posiadasz prywatną stronę internetową lub profil na Linkedin, którymi chcesz się pochwalić, również o tym wspomnij w sekcji kontakt.

2. Mocne wejście

Streszczenie na początku CV? Tak, to doskonały pomysł. Jeden krótki błyskotliwy akapit, który wyciąga całą esencję Twojego CV i opisuje Twoją osobę tak, aby po kilku zdaniach rekruter uwierzył, że jesteś idealnym kandydatem na stanowisko, o które się ubiegasz. Nie jest to łatwa sztuka, ale warto poświęcić  dłuższa chwilę, na stworzenie takiego streszczenia. Wspomnij w nim o swoim doświadczeniu i cechach, z których jesteś najbardziej dumny. Jeśli masz problem z opisaniem siebie możesz poprosić kolegę z pracy, z którym świetnie Ci się współpracuje, aby opisał krótko co ceni w Tobie najbardziej w kontekście współpracy i pracy zawodowej – voila gotowe!

3. Pamiętaj o trybie dokonanym

Opisując swoje doświadczenie używaj trybu dokonanego. Dlaczego? Zróbmy mały test. Które z tych zdań bardziej do Ciebie przemawia: „W firmie XX byłem odpowiedzialny za projekt mający na celu zwiększenia rocznej sprzedaży o 50 tys. złotych” czy „W firmie XX zrealizowałem projekt, dzięki któremu roczna sprzedaż wzrosła o  50 tys. złotych”? Tylko drugie zdanie informuje o tym, że projekt został przez Ciebie zrealizowany i zakończył się sukcesem.

4. Zapomnij o adresie e-mail z czasów liceum

Kolejnym błędem popełnianym przez wielu aplikantów jest wykorzystywanie nieprofesjonalnych danych. Jeśli nadal korzystasz z adresu poczty elektronicznej, którą utworzyłeś w szkole średniej, najwyższy czas na zmianę. Nie jesteś teraz tą samą osobą, która stworzyła maila „janek666@xxx.pl”, prawda? Upewnij się, że Twój email jest profesjonalny. Najpewniejszym rozwiązaniem będzie użycie swojego imienia i nazwiska.

5. Czcionka też jest ważna

Zarówno rozmiar, jak i styl czcionki mają znaczenie. CV to profesjonalny dokument i takiej też czcionki wymaga. Trzymaj się z daleka od dziecinnych, komiksowych czy też zbyt ozdobnych, przez co nieczytelnych fontów. Użyj prostych i klasycznych takich jak: Arial, Arimo, Avenir, Book Antiqua, Cabin, Calibri, Cambria, Caslon, Didot, Garamond, Georgia, Helvetica, Hind, Lato, Source Sans Pro, Tahoma, Times New Roman, Trade Gothic, Trebuchet MS, Verdana.

6. Sztuka umiaru

Wiemy, że w swoim CV chcesz umieścić każde swoje osiągnięcie, musisz jednak obiektywnie ocenić, które z nich są rzeczywiście ważne dla stanowiska, na które aplikujesz. Zadbaj więc o optymalną ilość tekstu oraz jego przejrzysty układ (odpowiednie odstępy między wierszami i akapitami), taki aby rekruter będzie mógł szybko przejrzeć Twoje CV i poznać jego istotne punkty.

7. Sztuka wyróżnienia

Podkreślanie i wyróżnianie wybranych fraz wymaga umiejętności i wyczucia. Pomożemy Wam na przykładzie:

PRAWIDŁOWO

Account Manager w Spółce X

Zarządzanie w celu realizacji kwoty sprzedaży w wysokości 50 tys. zł miesięcznie

NIEPRAWIDŁOWO

Account Manager w Spółce X

Zarządzanie w celu realizacji kwoty sprzedaży w wysokości 50 tys. zł miesięcznie

Pamiętaj, że rekruter w pierwszej kolejności chce dowiedzieć się, co robisz i na jakim stanowisku pracujesz. Ułatw mu to pogrubiając swój obecny tytuł zawodowy. Nie podkreślaj zbyt dużej ilości tekstu ponieważ wtedy zabieg ten traci swoją moc. To samo tyczy się kursywy, nie nadużywaj jej bo dokument stanie się nieczytelny.

W CV warto tez wyróżnić ważne wartości liczbowe liczby zajmują mniej miejsca i są łatwiejsze do przetworzenia. Umieszczenie ważnych w kontekście danej rekrutacji danych liczbowych może zdziałać cuda (np. jeśli aplikujesz na stanowisko do działu sprzedaży pochwal się swoimi osiągnięciami podając konkretne kwoty i podkreśl je).

8. Wykresy przykują uwagę

Wykresy i schematy są świetną pomocą wizualną. Są niezwykle istotne dla osób ubiegających się o pracę na stanowiskach kreatywnych lub technicznych, ale nie tylko. Przykuwają wzrok i w ciekawy sposób prezentują dane, które przedstawione w formie tekstu mogłyby być zbyt „nudne” i przez to zostać pominięte. Cyferki przykuwają wzrok, ale dopiero tabelki i wykresy wywołują efekt WOW. Dobrze jest je umieść w drugiej połowie CV, tak aby rekruter je widział, ale żeby nie przyćmiły podstawowych informacji.

9. Kolejność, która ma sens

Rekrutera najbardziej interesuje Twoja obecna (lub ostatnia) praca, a nie stanowisko sprzed kilku lat, dlatego pamiętaj o tym, że na samej górze CV powinny znaleźć się najbardziej aktualne informacje o zatrudnieniu. Osoba rekrutująca może być zainteresowana tym, jaka była Twoja ścieżka kariery, ale dopiero w dalszej kolejności.

10. Przejrzysty układ

Uczyń swój życiorys atrakcyjnym wizualnie i łatwym w odczycie. Zdecydowanie ułatwi to rekrutującemu przetwarzanie informacji i sprawi, że na pewno nie zostanie ono odrzucone już na wstępie (co często dzieje się z nieczytelnymi CV). Przejrzyj CV i upewnij się, że wszystko jest uporządkowane i czytelne. Wyrównaj kolumny, wyjustuj tekst, zadbaj o odpowiednie odstępy i wielkość czcionki.

11. Liczy się jakość, nie ilość

Ukończyłeś studia MBA, a na końcu CV wciąż wpisujesz stanowiska: kasjer czy barman, na których pracowałeś podczas I roku studiów dorabiając do czesnego? Rozumiemy, że chcesz pokazać, że jesteś pracowity, ale to tylko przepełnienie swojego życiorysu nieistotnymi informacjami.

Nasze rady:

  • Wymień tylko te stanowiska pracy, które mają związek z tym, o które się starasz
  • Wymień swoje stanowiska pracy z „najświeższych” lat  (dla jednego jest to 5 dla innego 10 lat)
  • Jeśli jeszcze nie masz bogatego doświadczenia zamiast wypełniać puste pola stanowiskami, które nie mają znaczenia w Twoim CV, wspomnij o osiągnięciach i zainteresowaniach

12. Pochwal się swoim hobby

Jedni uważają, że wspominanie o swoim hobby w CV jest zbędne, a my polecamy je tam umieścić – szczególnie jeśli nasze zainteresowania są nietuzinkowe. Zawsze istnieje szansa, że rekruter okaże się fanem tego samego gatunku muzycznego lub sportu i nawet kilka zdań wymienionych na ten temat sprawi, że zostaniesz w jego w pamięci i wzbudzisz podświadome poczucie zaufania.

13. Masz swoją stronę www lub bloga? Pochwal się!

Prowadzisz bloga lub stronę internetową – pochwal się nimi! A jeśli stworzyłeś je sam od podstaw to tym bardziej, bez względu na to czy jest to to prosta strona WordPress, czy też coś bardziej rozbudowanego.

14. Nie masz strony – załóż ją!

Szczególnie istotne może okazać się to w zawodach artystycznych lub technicznych. Oczywiście nie każdy musi zakładać swoją stronę internetową. Jeśli nie ma czego na niej umieścić - nie ma to sensu, ale jeśli Twoja praca polega na tworzeniu, czy to projektów architektonicznych, czy ubrań, czy zdjęć, warto założyć stronę będącą Twoim portfolio. Własne miejsce w sieci to możliwość zaprezentowania swoich projektów i prac w atrakcyjny i łatwo dostępny sposób.  

15. Uaktualnij swój profil na Linkedln

Coraz więcej osób zajmujących się rekrutacją korzysta z portalu LinkedIn aby przyjrzeć się życiorysom, znajomościom, powiązaniom i aktywności swoich kandydatów. Dlatego jeśli Twój profil na LinkedIn jest zaniedbany, lub w ogóle go nie masz warto nad tym popracować. W swoim profilu warto umieścić:

  • Profesjonalne zdjęcie
  • Pełną historię pracy (tylko odpowiednie stanowiska)
  • Wolontariat
  • Podjęte kursy
  • Języki
  • Certyfikaty
  • Publikacje
  • Kiedy uzupełnisz powyższe informacje, dodaj swój adres Linkedln do swojego życiorysu w sekcji „Kontakt”.

16. Poproś o referencje

Poproś osoby, z którymi do tej pory efektywnie współpracowałeś o rekomendację na Linkedln. Komentarze byłych kolegów i szefów na temat Twojej pracy są doskonałym uzupełnieniem prezentacji Twojej osoby i nadają wszystkiemu co sam o sobie piszesz autentyczności.

17. Doświadczenie ponad wykształcenie

Pamiętaj, że w większości przypadków dla pracodawcy kluczowe znaczenie ma Twoje doświadczenie niż to jakie studia skończyłeś. Oczywiście są zawody, w których odpowiedni dyplom to podstawa (lekarz, prawnik), ale w większości przypadków jeśli tylko masz doświadczenie w branży, w której szukasz pracy to właśnie ta praktyka będzie miało większe znaczenie niż „papier” poświadczający ukończenie studiów czy szkoły. Dlatego w swoim CV postaw akcent na praktykę a nie teorię!

18. Wykorzystaj ogłoszenie

Podczas pisania CV często zastanawiamy się co powinno się z nim znaleźć, aby zrobić wrażenie na osobie rekrutującej. Odpowiedź jest bardzo prosta: wystarczy spojrzeć na opis stanowiska w ogłoszeniu pracodawcy i wykorzystać frazy kluczowe, które są wymienione w wymaganiach.

Na przykład, jeśli w opisie stanowiska pracy idealny kandydat jest opisany jako osoba komunikatywna, posiadająca cechy lidera oraz zmysł analityczny, w dziale doświadczenia możesz wspomnieć, że:

  • W swojej poprzedniej firmie kierowałeś pięcioosobowym zespołem
  • Analizowałeś budżety wydatków i wewnętrzne działy firmy

Odnalezienie słów kluczowych i ich wykorzystanie to nomen omen klucz do sukcesu.

19. Pokaż, że wyznajesz podobne wartości

Szczególnie w większych korporacjach ważne jest, aby pracownicy wpasowali się w kulturę firmy i rozwijali ją zgodnie z wyznawanymi przez nią wartościami. Dlatego sprawdź stronę internetową firmy, do której aplikujesz i znajdź na niej punkty „nasza misja” czy „nasze wartości”.  Przeanalizuj co dla firmy jest wartościowe i udowodnij, że pod tym względem do siebie pasujecie. Przykładowo jeśli są dla niej ważne „rodzinne” traktowanie klienta i siebie nawzajem oraz dbałość o środowisko naturalne, nie zapomnij aby w swoim CV wspomnieć o tym, że przyjacielskie relacje w pracy są dla Ciebie ważne, a na co dzień prowadzisz życie w duchu „eko”.

20. Jesteś autorem publikacji?

Jesteś autorem artykułu związanego z branżą, o pracę w której się ubiegasz? A może Twoja praca dyplomowa podejmuje ciekawy dla branży temat? Hobbystycznie piszesz do większego lub mniejszego portalu? Masz swojego bloga? Pochwal się publikacjami w CV!

21. Awanse

W poprzedniej lub obecnej firmie Twoje umiejętności, starania i dobrze wykonywana praca zostały nagrodzone? Nie krępuj się i napisz o tym, dla pracodawcy będzie to znak, że szybko się uczysz
i szybko adaptujesz do nowych warunków pracy i jej środowiska oraz, że... jesteś dobry w tym co robisz.

22. Liczby robią wrażenie

Konkretne liczby zawsze działają na wyobraźnię i nadają wartość Twoim osiągnięciom oraz doświadczeniu. Dodatkowo planują i przełamują monotonię tekstu. Kilka mocnych punktów zawierających dane liczbowe na pewno przyciągną uwagę rekrutera np.:

  • W ciągu ostatniego roku obsłużyłem 1440 klientów
  • Sprzedałem 22234 ubezpieczeń
  • Przyniosłem zysk dla firmy w wysokości 120 000 zł

23. Bądź aktywny w Social Mediach

Istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że osoba rekrutująca, która jest zainteresowana przeprowadzaniem z Tobą rozmowy kwalifikacyjnej, będzie „google’ować” Twoją osobę w internecie. Niektórzy twierdzą, że jeśli aplikujesz na bardzo ważne stanowisko , najlepiej ukryć swoje profile na Facebook’u czy Twitterze. Nie jest to dobry tok myślenia. Zakładając, że jesteś kulturalnym człowiekiem i nie udostępniasz na swoich profilach kontrowersyjnych czy nielegalnych treści, Twój profil może Ci pomóc w zdobyciu wymarzonej pracy. W mediach społecznościowych warto być mądrze aktywnym.

Upewnij się, że Twój Facebook, Twitter czy Instagram będą Twoim asem w rękawie. Jak to osiągnąć?

  • Udostępniaj ciekawe artykuły informacyjne ze zweryfikowanych źródeł, dotyczące branży, do której aplikujesz
  • Śledź i cytuj przedsiębiorców istotnych dla branży
  • Śledź firmę do której aplikujesz na portalach społecznościowych i angażuj się
  • Upewnij się, że na Twoich kontach nie ma kontrowersyjnych treści
  • Upewnij się, że wśród Twoich zdjęć nie ma żadnych kompromitujących
  • Pokaż swoje hobby
  • Podziel się swoimi osiągnięciami
  • Mimo wszystko bądź naturalny, jeśli chcesz publikuj zdjęcia z rodziną, zdjęcia z podróży czy przepisy kulinarne. Nie twórz sztucznego profilu.

24. Uaktualnij profil na Facebook’u

Nie unikaj mediów społecznościowych, ale uaktualnij je i opublikuj w nich coś co przyciągnie uwagę rekrutera i utwierdzi go w przekonaniu, że jesteś idealnym kandydatem na dane stanowisko. Przykładowo, jeśli aplikujesz do pracy w firmie produkującej sprzęt sportowy, upublicznij zdjęcia ze swoich wyczynów sportowych czy wędrówek, aby rekruter mógł zobaczyć, że jesteś na bieżąco w temacie i reprezentujesz dobrą formę.

25. Pokaż się na Instagramie

Podczas gdy Instagram jest często postrzegany jako próżny album zdjęć, w którym ludzie pokazują swoje stylizacje, podróże czy posiłki, również on może pomóc Ci w zdobyciu wymarzonej pracy. Umiejętność odnalezienia się w różnych mediach społecznościowych jest niewątpliwym atutem. Niezależnie od tego, czy pracujesz dla marki odzieżowej czy piekarni – wyczucie stylu, estetyczne zdjęcia mogą zdziałać cuda w promocji każdego biznesu Natomiast możliwość prowadzenia transmisji LIVE czy zapisywania relacji filmowych można wykorzystać w prezentacji swojej osoby, swoich umiejętności czy przekazywania wiedzy.

26. Masz kanał na YouTube?

Jeśli kręcisz i montujesz filmy, którymi możesz się pochwalić, dodaj link do swojego kanału do CV. Szczególnie jeśli aplikujesz do branży kreatywnej czy mediowej.

27. Rozważ dodanie mediów społecznościowych w dziale Kontakt

Jeśli posiadasz profil na którymś z portali społecznościowych wymienionych powyżej i chcesz się nim pochwalić – zrób to i dodaj je do swojego CV.

28. Przeczytaj swoje CV

Przeczytaj na głos swoje CV i daj je do przeczytania osobie postronnej. Otrzymanie życiorysu pełnego literówek i błędów wygląda niezwykle nieprofesjonalnie i może zdyskwalifikować kandydata już na samym wstępie. Upewnij się, że wszystko jest napisane poprawnie.

Czytanie na głos jest zawsze dobrą praktyką, ponieważ w ten sposób można łatwo wyłapać sformułowania, które brzmią niepoprawnie lub miejsca, w których został pominięty przecinek. Natomiast przekazanie swojego CV do przeczytania komuś trzeciemu pomaga w wyłapaniu literówek, których my sami możemy nie zauważać nawet przy kolejnym czytaniu dokumentu.

29. Zaproś osobę rekrutującą na Linkedln

Dowiedz się kim jest osoba rekrutująca i wyślij do niej zaproszenie na portalu Linkedln. Nie krępuj się. Takie zachowanie pokaże, że naprawdę zależy Ci na tej pracy a przy okazji jesteś otwarty na nowe kontakty i nie masz nic do ukrycia. Przeczytaj artykuły, którymi rekruter dzieli się w swoim newsfeedzie i wspomnij coś o nich przy okazji rozmowy kwalifikacyjnej. To świetny sposób na nawiązanie nici porozumienia i rozładowanie ewentualnego stresu.

30. Zapoznaj się z profilami społecznościowymi osoby rekrutującej

Zachowaj dyskrecję i nie komentuj prywatnych zdjęć z wakacji z rodziną, ale podejrzyj jakie zainteresowania ma osoba, z którą będziesz odbywać rozmowę i… wykorzystaj to w odpowiedni sposób.